RSS

Welcome My Blog for you share information

10 Muharram


Kelebihan Bulan Asyura

Apakah kelebihan 10 Muharram berbanding dengan hari-hari yang lain ?

µ     ALLAH menciptakan langit, bintang dan sebagainya pada 10 Muharram
µ     ALLAH menciptakan gunung-ganang pada 10 Muharram
µ     Diciptakan lautan pada 10 Muharram
µ     Diciptakan Qalam (pena untuk menulis amal manusia) pada 10 Muharram
µ     Diciptakan papan tulis (Luh Mahfuz) pada 10 Muharram
µ     Diciptakan Adam a.s. pada 10 Muharram
µ     Dimasukkan Adam a.s. ke dalam syurga pada 10 Muharram
µ     Dilahirkan Ibrahim a.s. pada 10 Muharram
µ     Diselamatkan Ibrahim a.s. dari api Namrud pada 10 Muharram
µ     Diselamatkan anaknya Ismail a.s. dari sembelihan pada 10 Muharram
µ     Ditenggelamkan Fir'aun pada 10 Muharram
µ     Diampunkan dosa Daud a.s. pada 10 Muharram
µ     Dilahirkan Isa a.s. pada 10 Muharram
µ     Dikeluarkan Idris a.s. daripada perut ikan Nun pada 10 Muharram
µ     Disembuhkan penyakit Ayub a.s. pada 10 Muharram
µ     Diangkat Isa a.s. ke langit pada 10 Muharram
µ     Diterima taubat Adam a.s. pada 10 Muharram
µ     Dianugerahkan tahta kerajaan kepada Sulaiman a.s. pada 10 Muharram
µ     Diciptakan Arasy pada 10 Muharram
µ     Awal-awal hujan yang turun dari langit pada 10 Muharram
µ     Awal-awal rahmat diturunkan pada 10 Muharram
µ     Diselamatkan bahtera Nuh a.s. daripada tenggelam pada 10 Muharram

Kelebihan Puasa Asyura’

"Berpuasa sunat pada 10 Muharram akan menghapuskan dosa setahun sebelumnya"

Dari Ibnu Abbas r.a berkata Rasulullah S.A.W bersabda :
  "Sesiapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) maka Allah S.W.T akan memberi kepadanya pahala 10,000 malaikat dan sesiapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) maka akan diberi pahala 10,000 orang berhaji dan berumrah, dan 10,000 pahala orang mati syahid, dan barang siapa yang mengusap kepala anak-anak yatim pada hari tersebut maka Allah S.W.T akan menaikkan dengan setiap rambut satu darjat. Dan sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa pada orang mukmin pada hari Aasyura, maka seolah-olah dia memberi makan pada seluruh ummat Rasulullah S.A.W yang berbuka puasa dan mengenyangkan perut mereka"

Lalu para sahabat bertanya Rasulullah S.A.W :
 " Ya Rasulullah S.A.W, adakah Allah telah melebihkan hari Aasyura daripada hari-hari lain?". Maka berkata Rasulullah S.A.W : " Ya, memang benar, Allah Taala menjadikan langit dan bumi pada hari Aasyura, menjadikan laut pada hari Aasyura, menjadikan bukit-bukit pada hari Aasyura, menjadikan Nabi Adam dan juga Hawa pada hari Aasyura, lahirnya Nabi Ibrahim juga pada hari Aasyura, dan Allah S.W.T menyelamatkan Nabi Ibrahim dari api juga pada hari Aasyura, Allah S.W.T menenggelamkan Fir'aun pada hari Aasyura, menyembuhkan penyakit Nabi Ayyub a.s pada hari Aasyura, Allah S.W.T menerima taubat Nabi Adam pada hari Aasyura, Allah S.W.T mengampunkan dosa Nabi Daud pada hari Aasyura, Allah S.W.T mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman juga pada hari Aasyura, dan akan terjadi hari kiamat itu juga pada hari Aasyura !"



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Genap Setahun

Genap Setahun Menjadi Pendidik di Tadika/Taska IQ Genius

Rindu kat anak didik ku,semoga kalian menjadi insan yang berjaya bila dewasa kelak.


Nik Hariz Muammar
 
Muhammad Naufal Hayyan
Muhammad Alif Hazim
Muhammad Irfan 
Afif Danish 
Muhammad Farrish Adam
Muhammad Akmal
Che Mohd Adam MuQrie
Muhammad Irfan Huzaiman
Muhammad Afnan Danial
Muhammad Hadif
M.Haikal
Danish Irfan

Nurin Qaisara
Nur Aliya
Nor Alya Qistina 
Nik Nureen Imtiyaz
Nur Balqis Maisarah
Nur Imanina Batrisya
Nur Syasya Afrina
Amirul Mukminin & Hafizul Hasan
Nur Khalisa Balqis & Nur Khayra Humairah
Sitie Aisya Damia & Sitie Aufaa Erynna
Nurin Farzana & Nurin Damia Batrisya
Muhammad Afif Aiman & Siti Alisha Maisara
Airis Rania & Muhamad Fairussyakirin
Muhammad Adam Danish & Nur Aleesya Dania

"Anak Nabi Kita"
Anak nabi kita
Ada tujuh orang
Tiga laki-laki
Empat perempuan
Kasim Abdullah Ibrahim Fatimah
Zainab Ummi Kalthum
Siti Rokiah

Anak-anak IQ Genius 2011 & 2012

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

TRW terbaik!!

The Red Warriors


Tahniah kepada semua rakyat kelantan atas kejayaan TRW menjuarai Piala Malaysia.
Indra Putra Mahayuddin meraikan gol kemenangan Kelantan menewaskan ATM dalam perlawanan akhir Piala Malaysia 2012,selaku wira TRW apabila jaringannya pada masa tambahan pada minit ke 96 hasil serangan pantas berpunca daripada gerakan pantas Shakir Shaari dan Mohd. Badri Mohd. Radzi @Piya yang tidak dapat dibendung pemain ATM,Indra pantas mencari ruang kosong sebelum melepaskan rembatan ke arah sebelah kanan pintu gol

Babak Permainan

Norshahrul Idlan Talaha @ Mat Yo_minit ke 44
Rezal Zambery Yahya_minit ke 49
Norshahrul Idlan Talaha @ Mat Yo_minit ke 50
Marlon Alex James_minit ke 62
Indra Putra Mahahyuddin_minit ke 96



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Debaran Makin Terasa.....

TRW ke ATM?


kElaNtAN kE aNGkATAN tEntErA mAlAYsiA?

Debaran semakin dirasai saat ini,lagi beberapa jam sepak bola akan dimulakan.Sama-sama la kita saksi kan detik  perlawanan yang akan di langsungkan...

G0Mo KELaTe Gom0..
trademark penyokong setia TRW
tanda semangat untuk pemain kelantan

Sukanya esok cuti...hehehee xperlu kesekolah...
tengok saiaran langsung kat tv jelah...
nak pergi nun jauh di shah alam...

G0Mo KELaTe Gom0..
G0Mo KELaTe Gom0.....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Dia Pemilik Cinta Ku

Dia Pemilik Cinta Hati Ku


Kehadirannya melengkapkan hidup ku..dia la ketua dalam rumah ku.
Terima kasih abang...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Raya Kali Ini


Raya tahun ni,raya bersama suami tercinta,keluarga kat kampung serta kampung mentua.
yeahhh..sok balik kampung.
Kampung tahun ni kakak-kakak tak dapat balik beraya,tak dapat jumpa anak-anak buah.Mak ayah adik dan abang je dapat berkumpul tahun ni.Raya pertama dan kedua kat kampung..petang raya kedua dah kena balik umah kat gua musang pulak..
huhuhu abang dah mula kerja raya ketiga...
so tinggal la umah sorang-sorang sebab sekolah tak buka lagi...dapat la bercuti sepuasnya.
Raya keenam oohh balik kampung oohh balik kampung,balik perak pulak.
ooo balik kampung
oooo balik kampung
ooooo balik kampung
ooooo balik kampung

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Dia Adamku


Tulang rusuk Adam yang hilang, biarlah dia yang mencarinya sendiri. 
Hawa pula, tunggulah dan bersabarlah, tak perlulah kamu yang mencari Adam. 
Kerana kamu tetap tulang rusuknya yang hilang, dia akan datang mencarimu dan mengambilmu satu hari nanti. 
Apa yang boleh kamu usahakan Hawa ialah berdoa agar Adam yang datang itu adalah 
dan yang beragama, beramal dengan agamanya dan punya akhlak yang baik. 
Dengan kata lain dapat membimbing kamu ke jalan yang lurus untuk ke syurga


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Buatku Di Sana


Sering harungi sendiri kekurangan diri
Hanya tuhan mengerti
Tak mengharap sang cinta mahupun dicinta
Umpama tiada rahsia

Kau sinar hati ini
Biarpun hanya sesaat di sisi
Pelita kala hati berduka
Kau hulurkan oh tanganmu kala hilang arah

Masihkan hadir jua menepis gelora
Tak kala aku merasa kecewa
Duniaku berubah kelam tak bermakna
Namun semangatmu ada dijiwa

Harapan kau beri cintamu bersemi
Air mataku tak bisa menitis
Kau nafas akhirku
Kau yang dihati

Usah menangis sendiri sayang ku kan pergi
Senyumlah usah meratapi
Kala ada masa kita ditakdir yang Esa
Cukuplah buatku disana

Ohhh

Aku bagai bintang menghiasi alam maya
Meninggalkan kilau tanpa sinar yang bercahya
Detik percintaan persis satu anugerah
Aku pinta hanya bercinta





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Undangan Ke Majlis Perkahwinan Amirah & Zaki



Merisik sudah bertunang pun sudah , nikah dilafaz tiba masanya, termeterai sudah janji kasih bermadah, maka dijemput Dato/ Tuan/ Puan/ Encik/ Cik suami isteri serta keluarga kemajlis kesyukuran perkahwinan kami seperti butiran berikut :

Semoga dengan kehadiran serta doa restu kalian akan menyerikan lagi majlis kami disamping mengeratkan lagi persaudaraan antara kita. InsyaAllah

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

another two months, right? haahhaa not to believe

Insya Allah..dengan izin Allah segala persiapan telah dibuat,tapi masih tidk lengkap lagi.
Lagi dua bulan...cepat nya masa berlalu,
semoga segalanya berjalan seperti yang dirancang.
Alhamdulillah,ak sangat bahagia berada disamping tunang tersayang
Mohammad Zaki.
Bagi ak di dunia ni bukan untuk mencari seseorang yang sempurna untuk dicintai tetapi untuk belajar mencintai orang yang tidak sempurna dengan cara yang sempurna.
Semoga ak dapat menjadi yang terbaik untuk nya.

 I can only think of you, if I close my two eyes, or open them again, I just think of you, the memory I can't erase for one second, because I only think of one person, the one I love..you are my friends, my fiancee and my future husband





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS