RSS

Welcome My Blog for you share information

Kisah Cinta sebelum kahwin & selepas kahwin

Perkahwinan merupakan fitrah semulajadi yang Allah anugerahkan dalam diri setiap lelaki mahupun perempuan.

Kecenderungan berpasangan ini telah terbukti di sebalik imbauan sejarah penciptaan Hawa.

Ketika nabi Adam tinggal di syurga, baginda melihat semua makhluk lain berpasangan sedangkan baginda keseorangan.

Lantas, Allah yang Maha Mengetahui isi hati Adam menciptakan Hawa sebagai penghibur dan teman Adam

sebagaimana firman Allah yang bermaksud

"Dialah yang menciptakan kamu daripada diri yang satu dan daripadanya Dia menciptakan isteri agar kamu merasa senang kepadanya."

CINTA
(sebelum kahwin)
C = Cubit kiri, kanan rasa.
I = Impian indah ibarat syurga.
N = Nikah impian utama.
T = Taat setia membawa bahagia.
A = Awal dan akhir bersama-sama

(selepas kahwin)
C = Cuka yang dituang pada luka.
I = Iblis yang merosak minda.
N = Nafsu semata-mata.
T = Tuba yang dibalas semula.
A = Api dalam neraka.

Kasih sayang juga perlu sentiasa dicari dan dibina bukannya ditunggu atau dibiarkan kerna firtah manusia sentiasa dahagakan kasih sayang.

Ini bertepatan dengan firman Allah dalam surah Ar-Rum:30 :

"Fitrah Tuhan yang telah diciptakan manusia ke atasnya, tiada pertukaran lagi bagi ciptaan tuhan itu. Itulah agama yang lurus, akan tetapi kebanyakan manusia tiada mengetahui."

KASIH
(sebelum kahwin)
K = Kongsi semua suka duka.
A = Abang adik, ayang anja.
S = Sumpah janji di bibir sentiasa.
I = Istana bahagia dah dicipta.
H = Hatiku hatimu jua.

(selepas kahwin)
K = Kaki tangan naik kat kepala.
A = Abuk pun tara, nak makan apa??
S = Simpati langsung tak ada.
I = Ironi membakar jiwa.
H = Hidup mati sama je.

SAYANG
(sebelum kahwin)
S = Sikit-sikit SORRY, sikit-sikit SORRY, mengada!
A = Asal free mesti nak jumpa.
Y = You lap me, I lap you!
A = Apa saja sanggup diduga.
N = Nak itu, nak ini... mesti dapat.
G = Gula-gula, coklat, teddy bear hadiah utama.

(selepas kahwin)
S = Salah sikit kiamat dunia.
A = Air tak sedap, basahlah mata.
Y = Yang betul dia je.
A = Ada takde, bagi anak reti la.
N = Nak dilawan, digelar derhaka.
G = gaduh sampai lebam.

HATI
(sebelum kahwin)
H = Hanya dikau yang daku cinta.
A = Air paip pun manis macam gula.
T = Tak jumpa sehari boleh jadi gila.
I = Igauan indah tak terkira.

(selepas kahwin)
H = Hantu jembalang lagi sempurna.
A = Air mata jadi teman setia.
T = Tempat mengadu dah tak ada.
I = Ikut hati mati, ikut rasa binasa...


Nak buat macam mana? Renungkan la,ada suka tentu ada duka,ada ketawa mesti ada air mata,wujud kekecewaan mesti ada kebahagiaan....Sad

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: